Hej! Du använder en gammal webbläsare.

Det är inte säkert att vår webbplats fungerar eller ser ut som den ska med den. För bästa upplevelse rekommenderar vi att du laddar ned en annan webbläsare, till exempel Chrome eller Firefox.

Skapa
nytta
eller
nöje

Vi hjälper
våra kunder att
agera digitalt

I en digital värld sker kommunikation genom att göra och inte genom att prata. Göra något som går att använda. Användaren förväntar sig att bli bemött som individ och han eller hon förväntar sig kunna använda det vi gör – för sin egen nytta eller nöje. De företag som skapar något användbart når människor på ett sätt som inte traditionell kommunikation kan.

Vi skapar nytta eller nöje

Nytta eller nöje är vad en digital företagsnärvaro handlar om. Om det ska vara nytta eller nöje – eller ibland i kombination – beror på vad uppdragsgivaren behöver. Vilken den exakta nyttan eller nöjet är beror i sin tur på vilka affärs- och kommunikationsmål som ska nås.

Kontakta oss

Vi ser alltid fram emot att höra från dig, oavsett om du vill jobba med oss,
hos oss, eller bara ses över en fika.


Jobba hos oss

Är du i branschen har du såklart redan en uppfattning om vilka vi är. Men världen förändras och vi med den. Därför är det som var sanningen om oss för ett halvår sedan kanske inte sanningen idag. Och det kommer definitivt inte att vara det om ett år. Den resan är otroligt spännande, utvecklande och rolig och om du är rätt person så kommer du inte bara vara en del av den, du kommer hjälpa till att styra den. 

/ Gå till vår karriärsajt


Våra kunder

Här ser du ett urval av kunder vi arbetar tillsammans med

Vår historia

En resa som fortfarande pågår

Ottoboni startade 2001, precis efter att IT-bubblan hade spruckit. Vi vägrade nämligen tro att digital kommunikation var död bara för att börsen gick ner. Det är klart att det finns substans i digitala kanaler, tänkte vi! Dessutom triggas vi av utmaningar och det här var en utmaning vi inte kunde motstå. Så vi gav oss ut på en resa i det ständigt föränderliga digitala landskapet. En resa som fortfarande pågår.

Den första kampanjen som satte Ottoboni på kartan var för en viss hamburgerkedja. Samtidigt som McDonalds gick från att servera pulverkaffe till riktigt kaffe sålde vi in idén att göra kaffekopparna till bärare i kommunikationen. Vi utlyste en designtävling där vi lät folk själva designa kaffekopparna. Det blev ett bra genomslag. Det var vår första kampanj som fick eko ute i världen. Sedan spann det bara på. De första åren blev det mycket arbete med Vin & Sprit, Provaguiden och Formex. Och med kunder som Skanska och Länsförsäkringar. Bland många uppmärksammade uppdrag fanns Stadiumkampanjen "Bad Weather, Perfect Day", som vi fortfarande är stolta över.

Idag, tolv år efter starten, är Ottoboni en av Sveriges största digitala byråer med ca 115 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi ingår sedan 2010 i koncernen Nordkom tillsammans med systerbyrån Done Production.